سبد خرید

اصطلاحات رایج در بازار پارچه

اصطلاحات رایج برای الیاف پارچه

12 مهر 1403

زمان مطالعه

اصطلاحات رایج برای الیاف پارچه

قبل از هر چیز باید بگوئیم که اصطلاحات رایج در بازار برای الیاف پارچه خیلی برای عموم آشنا نیستند. در ادامه این اصطلاحات را به شما معرفی می‌کنیم:

اسپان

الیاف بیشتر پارچه‌ها از نوع اسپان است. یعنی الیاف یکسره نبوده یا تکه تکه هستند. اسپان بودن الیاف نخ پارچه به گردش هوا در لباس کمک می‌کند.

فیلامنت

در واقع فیلامنت، الیاف پیوسته و باریکی است که معمولاً دور یک قرقره بسته می شود و برای بافتن پارچه به کار می‌رود. معمولا الیاف پارچه‌های ورزشی از جنس فیلامنت است و برای پارچه‌های دیگر صرفه اقتصادی و کاربردی ندارد.

اصطلاحات رایج برای نوع بافت

نوع بافت پارچه‌های مختلف با هم متفاوت است. در ادامه اصطلاحات رایج برای بافت پارچه را تعریف می‌کنیم:

تار و پودی ساده

این مدل بافت بسیار رایج است. بیشتر پارچه‌های مصرفی صنعت پوشاک با روی قرار گرفتن تار و پود نخ به شکل ساده بافته می‌شوند. پارچه‌های تار و پودی انواع مختلف تافته، جناغی و ساتن دارند.

بافت حلقوی

بافت حلقوی پارچه یعنی چند نخ به شکل یک حلقه در هم تنیده می‌شوند تا بافت پارچه را تشکیل دهند. اصطلاح عامیانه بافت حلقوی به پارچه‌های کشباف اطلاق می‌شود. این مدل بافت نیز انواع مختلف حلقوی تاری و حلقوی پودی دارد. بافت حلقوی تاری استحکام بالاتری دارد و پارچه‌های تریکو و کشباف نیز از نوع حلقوی پودی هستند.

جودون

جودون یک روش بافت پارچه رایج است. پارچه‌های جودون توسط ماشین‌های گرد بافت تولید می‌شوند. جنس نخ برای این مدل بافت می‌تواند پنبه، لاکرا یا پلی استر باشد.

بازاریابی در صنعت پوشاک بسیار پیچیده و در عین حال تضمین کننده سودآوری است. اگر اطلاعات زیادی درباره بازاریابی برای کسب و کار های پوشاک ندارید می‌توانید از دوره‌های آموزشی سعید ثمانی استفاده کنید.

گرم پارچه

تعریف بسیار ساده‌ای درباره نحوه محاسبه گرم پارچه داشته باشیم می‌توان بگوییم که این واحد در واقع همان وزن یک متر مربع پارچه به گرم می‌باشد. با افزایش وزن پایه پوشاک و لباس‌هایی که مورد استفاده قرار می‌گیرد نیز گرم‌تر خواهند بود و با کاهش وزن پایه، پارچه و پوشاک سبک‌تر و خنک‌تری مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ پس به طوری که برای تولید لباس‌های گرم و زمستانه باید پارچه‌ای با وزن بالا‌تر را انتخاب کرد. 

گرم پارچه بیانگر وزن و تراکم آن است. تولیدکنندگان صنعتی پارچه برای بیان تراکم بافت پارچه از اصطلاح گرم استفاده می‌کنند. همانطوریکه هر چه میزان گرم یک ماده بیشتر باشد، وزن آن نیز بیشتر است. در بازار پارچه نیز گرم بالا بیانگر وزن بیشتر است. هرچه تراکم بافت پارچه بیشتر باشد وزن یا گرم آن نیز بالاتر خواهد بود.

در نظر داشته باشید که میزان گراماژ یا گرم پارچه برای یک متر پارچه محاسبه می‌شود. اگر گرم یک پارچه 180 باشد یعنی وزن یک متر از پارچه 180 گرم است. عرض پارچه نیز طبق همان طاقه باید باشد. مثلا در طاقه‌های 1.5 متری، گرم پارچه معادل وزن یک متر(طول) در 1.5 متر(عرض) است.

کالیته/رنگ پارچه

یکی دیگر از اصطلاحات پرکاربرد رایج در بازار پارچه، کالیته رنگ پارچه است. خریداران عمده پارچه برای انتخاب رنگ از کاتالوگ یا همان کالیته ای که تولیدکننده ارائه می‌دهد استفاده می‌کنند. در این کاتالوگ برش‌های مختلفی در طرح و رنگ‌های مختلف پارچه قابل مشاهده است که خریدار می‌تواند با توجه به سلیقه و نیازی که دارد از بین آن انتخاب کند.

 

پل‌های ارتباطی

فروش آنلاین انواع پوشاک و لباس زنانه

سرطان به جز درد هزینه هم داره با هم هزینه درمان کودکان سرطانی را تامین کنیم شماره حساب: 6104.3379.4542.3935 موسسه خیریه کسا https://kassa-charity.org